טיפים ומדריכים

פחדים בקרב ילדים

פחד הוא רגש שכיח ולגיטימי בקרב ילדים שיכול לעזור להם להיות זהירים, ערניים וחשדניים יותר כלפי סביבתם. דברים חדשים, גדולים, רועשים או שונים יכולים להיראות מפחידים בהתחלה. הורים יכולים לעזור לילדים להרגיש בטוחים וללמוד להרגיש בנוח.

ממה ילדים מרגישים מפחדים?

ילדים מרגישים מפחדים משינויים כשהם גדלים. חלק מהפחדים שכיחים ונורמליים בגילאים מסוימים.

לדוגמה:

  • תינוקות חשים חרדה מפני זרים. כאשר תינוקות בני 6-7 חודשים בערך, הם יכולים לזהות את פניהם של אנשים שהם מכירים. לכן פרצופים חדשים יכולים להיראות להם מפחידים – אפילו בייביסיטר או קרוב משפחה חדש. הם עשויים לבכות או להיצמד להורה כדי להרגיש בטוחים.
  • פעוטות חשים חרדת פרידה. בשלב מסוים בין 10 חודשים לשנתיים, פעוטות רבים מתחילים לפחד להיות נפרדים מההורים. הם לא רוצים שהורה ישאיר אותם במעון, או לפני השינה. הם עשויים לבכות, להיאחז ולנסות להישאר ליד הוריהם.
  • ילדים צעירים חוששים “להעמיד פנים”. ילדים בגילאי 4 עד 6 יכולים לדמיין ולהעמיד פנים. אבל הם לא תמיד יכולים לדעת מה אמיתי ומה לא. בעיניהם, המפלצות המפחידות שהם מדמיינים נראות אמיתיות. הם חוששים ממה שעלול להיות מתחת למיטה או בארון. רבים מפחדים מהחושך ולפני השינה. חלקם מפחדים מחלומות מפחידים. ילדים צעירים עשויים גם לפחד מרעשים חזקים, כמו רעמים או זיקוקים.
  • ילדים גדולים יותר חוששים מסכנות בחיים האמיתיים. כשילדים בני 7 ומעלה, מפלצות מתחת למיטה לא יכולות להפחיד אותם (הרבה) כי הם יודעים שהם לא אמיתיים. בגיל הזה, חלק מהילדים מתחילים לפחד מדברים שעלולים לקרות בחיים האמיתיים. אולי יש להם חשש ש”בחור רע” נמצא בבית. הם עשויים לחוש פחד מאסונות טבע שהם שומעים עליהם. הם עשויים לפחד להיפגע או שאדם אהוב עלול למות. ילדים בגיל בית הספר עשויים גם לחוש חרדה לגבי שיעורי בית הספר, ציונים או השתלבות עם חברים.
  • לבני נוער ובני נוער עשויים להיות פחדים חברתיים. הם עלולים לחוש חרדה לגבי איך שהם נראים או אם הם ישתלבו. הם עשויים לחוש חרדה או פחד לפני שהם נותנים דו”ח בכיתה, מתחילים בית ספר חדש, ניגשו למבחן גדול או משחקים במשחק גדול.

איך אני יכול לעזור כשהילד שלי מפחד?

כאשר ילדכם מפחד, אתם יכולים לעזור על ידי ביצוע הדברים הבאים:

  • נחמו את התינוק, הפעוט או ילדכם הצעיר באמירה: “זה בסדר, אתה בטוח, אני כאן.” תנו לו לדעת שאתה שם כדי להגן עליו, בעזרת חיבוקים ומילים מרגיעות כדי לעזור לילדכם להרגיש בטוח.
  • ככל שילדכם גדל, דברו איתו והקשיבו לו. תהיו רגועים ומרגיעים בעת אחת. עזרו לילדכם לבטא רגשות במילים. עזרו לילדים לנסות דברים חדשים.
  • עזרו לתינוק שלכם להתרגל לאדם חדש בזמן שאתם מחזיקים אותו ואפשרו לו להרגיש בטוח. בקרוב, האדם החדש לא ייראה כמו זר יותר.
  • כאשר אתם צריכים להיפרד מילדכם, תאמרו שתחזרו, תנו חיבוק וחיוך.
  •  
  • לילדכם הצעיר שמפחד מהחושך, עשו שגרת שינה מרגיעה. קרא או שר לילדך. תן לילד שלך להרגיש בטוח ואהוב.
  • עזרו לילדכם להתמודד לאט עם פחדים. לדוגמה, בדקו יחד אם יש מפלצות מתחת למיטה. תנו לילדכם לראות יחד אתכם שאין ממה לפחד. עזרו לו להרגיש את האומץ והכוח שלו.
  • הגבילו צפייה בסרטים או בתוכניות מפחידות שילדים רואים. אלה יכולים לגרום לפחדים או סיוטים קשים בלילה.

האם הפחד של ילדי נורמלי, או האם אנו זקוקים לעזרה נוספת?

רוב הילדים מתמודדים עם פחדים רגילים בעזרת תמיכה עדינה מההורה שלהם. כשהם גדלים, הם מתגברים על פחדים שהיו להם בגיל צעיר יותר. יש ילדים שקשה להם יותר, וזקוקים ליותר עזרה עם פחדים. אם הפחדים הם קיצוניים או מונעים מהילד לעשות דברים נורמליים, זה עשוי להיות סימן להפרעת חרדה.

מומלץ להתייעץ עם הרופא שלך אם הפחדים של ילדך:

  • נראה קיצוני מידיי
  • כאשר מופיעות התפרצויות זעם
  • הילד מתחמק ממפגש עם חברים ורוצה להיות לבד רוב הזמן.
  • כאשר הילד לא רוצה ללכת לבית הספר ולא משתף אתכם במה שעובר עליו.

Related Posts