טיפים ומדריכים, שינת תינוקות

התפתחות חושים בקרב תינוקות

נראה כי הרך הנולד שלך עושה מעט יותר מאשר לאכול, לישון, לבכות, לעשות פיפי ולעשות קקי. אבל אם תשימי לב איך התינוק שלך מגיב לדברים כמו אור, רעש ומגע, תדעי כי החושים עובדים קשה.

מה התינוק שלי יכול לראות?

התינוק שלך רואה דברים בצורה הטובה ביותר ממרחק של 8 עד 12 ס”מ. זהו המרחק המושלם להביט אל עיניהם של אמא או אבא (דבר מועדף לעשות!). יותר רחוק מזה, ותינוקות שזה עתה נולדו רואים בעיקר צורות מטושטשות כי הם קוצרי ראייה.

העיניים שלהם רגישות לאור בהיר, ולכן יש סיכוי גבוה יותר שהם יפקחו את עיניהם באור נמוך. אל תדאג אם העיניים של תינוקך לפעמים מצטלבות או נסחפות החוצה. זה נורמלי עד שהראייה של תינוקך משתפרת ושרירי העיניים מתחזקים.

תאפשרי לתינוק שלך הרבה דברים מושכים להסתכל עליהם. אחרי פנים אנושיות, צבעים בהירים, דפוסים מנוגדים ותנועה הם הדברים שיילודים הכי אוהבים להסתכל. תמונות או צעצועים בשחור-לבן ישמרו על העניין של תינוקך זמן רב יותר מחפצים או תמונות עם הרבה צבעים דומים. כשהוא שקט וערני, תינוקך אמור להיות מסוגל לעקוב אחר התנועה האיטית של הפנים שלך או של חפץ.

מה התינוק שלי יכול לשמוע?

הרך הנולד שלך שומע קולות עוד ברחם. פעימות הלב של אמא, גרגוריה של מערכת העיכול, ואפילו קולותיהם של בני משפחה אחרים הם חלק מעולמו של תינוק לפני הלידה.

ברגע שהתינוק נולד, הקולות של העולם החיצון מגיעים בקול רם וברור. התינוק שלך עלול להיבהל מנביחות בלתי צפויות של כלב בקרבת מקום או להיראות רגוע מהזמזום העדין של מייבש הכביסה או המהום של שואב האבק.

שימי לב כיצד הקטן שלך מגיב לקול שלכם. קולות אנושיים, במיוחד של אמא ואבא, הם ה”מוזיקה” האהובה על תינוק. התינוק שלך כבר יודע שמכאן מגיע אוכל, חום ומגע. אם התינוק שלך בוכה בעריסה, ראי באיזו מהירות הקול המתקרב שלך מרגיע אותו או אותה, עד כמה התינוק שלך מקשיב כשאת מדברת או שרה בטונים אוהבים.

רוב הילודים עוברים בדיקת שמיעה לפני השחרור מבית החולים (רוב המדינות דורשות זאת). אם לתינוק שלך לא היה את זה, או שנולד בבית, חשוב לעבור בדיקת שמיעה בחודש הראשון לחייו. רוב התינוקות הנולדים עם ליקוי שמיעה ניתנים לאבחון באמצעות בדיקת שמיעה.

האם התינוק שלי יכול לטעום או להריח?

יילודים יכולים לטעום ולהריח ויעדיפו טעמים מתוקים על פני מרירים. לדוגמה, תינוק יבחר לינוק מבקבוק מים ממותקים, אך יבכה אם יקבל משהו מר או חמוץ לטעום. כמו כן, ילודים יפנו לריחות שהם מעדיפים ויתרחקו מריחות רעים.

למרות שמתיקות עדיפה, העדפות הטעם ימשיכו להתפתח במהלך שנת החיים הראשונה. למעשה, מחקרים מראים שתזונה של האם יכולה להשפיע על הטעם של חלב האם שלה. הטעמים הראשונים הללו יכולים לעזור לעצב העדפות טעם בהמשך. לדוגמה, אמא שאכלה מאכלים חריפים בזמן הנקה צפויה להביא ילד שגדל להעדיף מאכלים חריפים. לעת עתה, חלב אם או פורמולה יספקו את תינוקך במלואו.

למה מגע חשוב כל כך להתפתחות התינוק?

מגע חשוב מאוד לתינוק שזה עתה נולד. עם כל נגיעה, הילוד שלך לומד על החיים וסביבתם. בעודם ברחם, תינוקות נשמרים חמים ומוגנים, אך לאחר הלידה הם מתמודדים עם תחושת קור בפעם הראשונה, קשיות העריסה או תחושת קצה נוקשה של תפר בתוך הבגדים. וודאי שהרך הנולד מוצא בעולם מקום מרגיע להיות בו על ידי אספקת הרבה בגדים רכים ושמיכות, נשיקות עדינות, חיבוקים מנחמים וליטופים אוהבים.

אם את רוצה קצת ביטחון שהחושים של התינוק שלך עובדים היטב, את יכולה לעשות כמה בדיקות לא מדעיות עבור עצמך:

כשהוא שקט וערני ללא הסחות דעת אחרות, האם תינוקך יביט בפניך או בצעצוע? אם נראה שהעיניים של תינוקך מצטלבות יותר מאשר רק לזמן קצר, הקפידי לספר לרופא ילדים מומחה. ספרי לרופא גם אם עיניו של תינוקך נראות עכורות או מעורפלות, או אם את מבחינה בתנועות עיניים חריגות.

רוב התינוקות ייבהלו אם יופתעו מרעש חזק בקרבת מקום. דרכים אחרות להיות בטוחים שהתינוק שלך שומע טוב: האם התינוק שלך נרגע כשהוא או היא שומעים את קולך? האם התינוק שלך פונה לצלילי רעשן? האם התינוק שלך מגיב לשירי ערש רכים או למוזיקה אחרת?

Related Posts