טיפים ומדריכים, שינת תינוקות

חיזוק שרירי הצוואר והגב אצל תינוק

בכל פעם שאת מנסה להחזיק תינוק בזרועותיך, את נזכרת הוראות של אמך, לתמוך בצווארו בזרוע אחת. הסיבה לכך היא ששרירי הצוואר של התינוק חלשים מדי כאשר הם נולדים. תינוקות לא נולדים עם שרירים חזקים וזה משהו שמתפתח עם הזמן. ייתכן שיידרש זמן מה להתפתח לשרירי הצוואר בגופו של התינוק, ולכן יש צורך לתמוך בראשו של ילדכם כאשר אתם מחזיקים אותו. עם זאת, תרגילים מסוימים יכולים לחזק את שרירי הצוואר של תינוקך. לכן, ודאי שהתינוק שלך מתרגל את תרגילי חיזוק הצוואר האלה. עם זאת, היזהרי, הוא לא צריך לפגוע בעצמו בתהליך.

כל התינוקות מגיעים לאבני דרך בהתפתחות בזמן שלהם. חלק מהילדים עשויים להגיע לשם מוקדם יותר, בעוד שאחרים עשויים לקחת כמה שבועות יותר. עם זאת, יש הסכמה כללית לגבי כמה חזק צווארו של תינוק צריך להיות בגיל מסוים בחייו. כדי לסייע לילדך בניסיונותיו להרים את ראשו ולחזק את שרירי הצוואר שלו, ישנם מספר תרגילים שהתינוק שלך יכול להשתתף בהם בהדרכתך שיכולים לעזור לו בהקשר זה.

להלן מספר טיפים לתרגילים בבית:

  • רוב האימהות בוחרות בתנוחה המסורתית כשהן מניקות את תינוקן. זוהי אחת הדרכים הנוחות ביותר להחזיק תינוק. עם זאת, פיתול קל בסגנון הערסול הזה יכול לעבוד על התפתחות הצוואר של תינוקך. החזיקי אותו בצורה כזו שהוא על הבטן כשאת מרימה אותו. תמכי בגופו בזרועותייך, הידיים שלך צריכות לתמוך בחזה ובטנו. התינוק שלך יפנה כלפי מטה, וזה יגרום לו להרים את צווארו כדי להסתכל מסביב לבית כשאתה נושא אותו.
  • התינוק שלך “יתיידד” בקרוב עם הצעצועים שלו וירצה להחזיק ולממש אותם. את יכולה להשתמש בזה לטובתך ולגרום לו להרים את הראש למעלה ולהסתובב לכיוונים אחרים. תנו לילדכם לשכב על שמיכה ולהשתמש בצעצועים שמשמיעים קולות כדי למשוך את תשומת לבו. ברגע שהוא מתחיל להסתכל עליו, הזיזי את הצעצוע לאט כדי שיהיה לו זמן לסובב את הצוואר ולעקוב אחר התנועה.
  • חלק מהתינוקות יכולים להיוולד עם שרירי צוואר חלשים מהרגיל או אפילו עם ראש גדול בצורה יוצאת דופן. למרות שזו לא חריגה, יכול להיות קשה לתינוק להסתובב בהצלחה במקרים כאלה. שימוש בדחיפה חיצונית כלשהי יכול להועיל לו בהקשר זה. אם התינוק שלך נוטה לישון עם ראשו בכיוון אחד, את יכולה להרים בעדינות את ראשו ולסובב אותו לכיוון השני. תרגיל דומה יכול להתבצע גם כדי לעזור לגעת בסנטרו בחזהו. אל תכריחי את התנועה, ותני לעיניים של ילדכם לכוון אתכם לכיוון שהוא רוצה לפנות.
  • אחד התרגילים הפשוטים והפופולאריים מאז ומתמיד, זוהי הדרך הקלאסית לפיתוח כוח פלג הגוף העליון ושרירי הצוואר של תינוק שגדל. רוב הרופאים והאחיות יציעו לך לעשות זאת באופן קבוע. בדומה לשימוש בצעצועים כדי למשוך את תשומת לבו, את יכולה להשכיב את תינוקך על בטנו על שמיכה ולקרוא לו באהבה. ודאי שאת נשארת בטווח הראייה שלו והניחי אותו בעדינות בהרמת ראשו למעלה. הוא ינסה להרים את ראשו ולהביט בך, מה שיפתח את כוח השרירים שלו.

תרגילי צוואר אלו חשובים לפיתוח שרירי הצוואר שלו. ככל שילד יוכל ללמוד מוקדם יותר לשבת זקוף ולהחזיק את עצמו יציב, כך יהיה לו קל יותר להגיע לאבני הדרך האחרות של התפתחות ולהתחיל להתבונן בעולם מסביב בצורה טובה יותר.

תינוקות שאינם מסוגלים להזיז או להרים ראש בשלושת החודשים הראשונים לחייהם או שרירי הצוואר שלהם לא מתחזקים ככל שהם גדלים, סבירות גבוהה שהם סובלים מ-טורטיקוליס. תינוקות עם טורטיקוליס יתנהגו כמו רוב התינוקות האחרים למעט כשמדובר בפעילויות הכרוכות בהסתובבות של הראש. תינוק עם טורטיקוליס עלול:

  • מטה את הראש לכיוון אחד (זה יכול להיות קשה להבחין אצל תינוקות צעירים מאוד).
  • מעדיף להסתכל עליך מעבר לכתף אחת במקום להסתובב לעקוב אחריך בעיניים שלו
  • אם יונק, מעדיף לינוק בצד אחד (או מעדיף שד אחד בלבד).

חלק מהתינוקות עם טורטיקוליס מפתחים ראש שטוח באחד הצדדים או בשני הצדדים משכיבה בכיוון אחד כל הזמן. חלקם עלולים לפתח גוש צוואר קטן או בליטה, הדומה ל”קשר” בשריר מתוח. שני המצבים הללו נוטים להיעלם ככל שהטורטיקוליס משתפר.

כיצד מטפלים בטורטיקוליס לתינוקות?

אם לתינוק שלך יש טורטיקוליס, הרופא עשוי ללמד אותך תרגילי מתיחת צוואר לתרגול בבית. אלו עוזרים לשחרר השריר ההדוק ולחזק את החלש בצד הנגדי (שהוא חלש יותר בגלל שימוש חסר). זה יעזור ליישר את הצוואר של תינוקך.

לפעמים, הרופאים מציעים לקחת תינוק לפיזיותרפיסט לקבלת טיפול נוסף. לאחר תחילת הטיפול, הרופא עשוי לבדוק את תינוקך כל שבועיים עד 4 שבועות כדי לראות אם הטורטיקוליס משתפר.

לעזור לתינוק שלך בבית

עודדו את תינוקכם לסובב את הראש לשני הכיוונים. זה עוזר לשחרר את שרירי הצוואר המתוחים ולהדק את השרירים הרפויים. תינוקות אינם יכולים לפגוע בעצמם על ידי סיבוב ראשם בכוחות עצמם.

הנה כמה תרגילים שכדאי לנסות:

  • כשהתינוק שלך רוצה לאכול, הציעי את הבקבוק או את השד בצורה שתעודד את תינוקכם להסתובב מהצד המועדף.
  • כשאת משכיבה את תינוקך לישון, מקמי אותו כך שהוא פונה לקיר. מכיוון שתינוקות מעדיפים להסתכל החוצה אל החדר, התינוק שלך יתרחק באופן פעיל מהקיר וזה ימתח את שרירי הצוואר המתוחים. זכרו – השכיבו תמיד תינוקות לישון על הגב כדי לסייע במניעת מוות בעריסה.
  • במהלך המשחק, משכי את תשומת ליבו של תינוקך באמצעות צעצועים וצלילים כדי לגרום לו או לה להסתובב לשני הכיוונים.
  • הנחת תינוקך על הבטן לתקופות קצרות בזמן ער (המכונה “זמן בטן”) היא תרגיל חשוב. זה עוזר לחזק את שרירי הצוואר והכתפיים ומכין את התינוק שלך לזחילה.
    תרגיל זה שימושי במיוחד עבור תינוק עם טורטיקוליס וראש שטוח, ויכול לסייע בטיפול בשתי הבעיות בבת אחת. הנה איך לעשות את זה:
    השכיבי את תינוקך על ברכיך לזמן הבטן. מקמי את תינוקך כך שהראש שלו או שלה מופנה ממך. לאחר מכן, דברי או שירי לתינוקך ועודדי אותו להסתובב ולעמוד מולך. תרגל את התרגיל הזה במשך 10 עד 15 דקות.

רוב התינוקות עם טורטיקוליס משתפרים באמצעות שינויי תנוחה ותרגילי מתיחה. ייתכן שיחלפו עד 6 חודשים כדי להיעלם לחלוטין, ובמקרים מסוימים יכול לקחת שנה או יותר.

תרגילי מתיחה לטיפול בטורטיקוליס עובדים הכי טוב אם מתחילים כשהתינוק בן 3-6 חודשים. אם את מגלה שהטורטיקוליס של תינוקך אינו משתפר עם מתיחה, דברי עם הרופא שלך. התינוק שלך עשוי להיות מועמד לניתוח לשחרור שרירים.

Related Posts