טיפים ומדריכים, שינת תינוקות

החתלה ועיטוף התינוק לשינה איכותית וטובה

תינוק עטוף בחיתול/שמיכה ישן שינה רציפה ואיכותית יותר. בשנים האחרונות, עיטוף מוחלט של התינוק, כאשר רק ראשו בחוץ, הפך להיות טרנדי ופופולארי בקרב הורים רבים. עטיפה הדוקה ונכונה של התינוק, עוזר לקטנטנים לישון שינה טובה ואיכותית בשבועות הראשונים לחייהם. החתלת כל הגוף מרגיע את הרך הנולד, הוא לא מתעורר רבות במהלך השינה, הגוף רגוע ושליו.

מהו טרנד ההחתלה הפופולארי?

החתלה בעיטוף הינה שיטת עיטוף שבה עוטפים את התינוק בחיתול בד נושם ורך. משלבים את הידיים והרגליים לצד הגוף, ועוטפים את התינוק בצורה נוחה ולא הדוקה מידיי, מהצוואר ועד הרגליים כולל. מטרת העיטוף היא לספק תחושת רוגע ונינוחות שהיתה לתינוק ברחם אימו וליצור קרבה חמה ומחבקת גם לאחר הלידה. בנוסף, ההתחלה מונעת ומפחיתה את רפלוקס המורו (ההידוק), האופייני כל  כך לילדים שרק נולדו ומנסים להתרגל לסביבת החיים החדשה שלהם. תינוקות חווים רפלקס זה לרוב בזמן שינה. הם מותחים ידיים ורגליים לצדדים ועקב כך מתעוררים ובוכים. בעזרת החתלת הגוף, התינוק ישן שינה רציפה ואיכותית.

שיטת ההחתלה זו אינה חדשה ומודרנית אלא שיטה עתיקה וישנה. עם השנים, שיטה זו עברה מספר שינויים ועלו קולות רבים של בעד ונגד החתלה מוחלטת של התינוק. שיטת החתלה זו הייתה פופולארית מאוד עד אמצע המאה ה19. בתקופה זו האמינו שעיטוף התינוק עוזר מאוד להרגעתו ומאפשר לו לישון טוב יותר בלילה. עם הזמן טענו כי שיטה זו הדוקה מיידי, התינוק לא יכול לזוז ולמתוח את גופו כהוגן. כיוון שהביקורות הלכו וגברו, שיטת עיטוף זו נעלמה יותר ויותר. עם הזמן, מחקרים הוכיחו כי שיטה זו הינה יעילה ותורמת לשינה בריאה ואיכותית של התינוק.

מהן היתרונות והחסרונות של שיטת החתלה זו?

יתרונות:
* שינה רגועה, איכותית ורציפה.
* עוזר להירדמות עצמאית של התינוק.
* פוחת הסיכון למוות בעריסה כיוון שהתינוק לא יכול להתהפך על בטנו בזמן השינה.

חסרונות:
* מומחים מזהירים כי עיטוף הדוק מידיי יכול להזיק לבריאות התינוק.
* מפרק הירק של התינוק יוגדל באמצעות התחלה הדוקה.
* עיטוף התינוק יכול לגרום לעלייה בחום הגוף של התינוק.

איך לחתל נכון את התינוק?

החתלה נכונה ומקצועית תמנע מצבים מסוכנים עבור התינוק בזמן שינה וישפר משמעותית את רצף השינה שלו. מומלץ להשתמש בחיתולי בד נעימים, נושמים ורכים למגע. היום ישנם סרטוני הסבר רבים ברשת שיעזרו לכם לעטוף התינוק בבטחה. בנוסף, אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום.

שלב 1 – פורסים את השמיכה/החיתול בצורת יהלום על מיטה גדולה או משטח החתלה גבוה ונוח. מקפלים את החיתול לחצי, בצורת משולש ומניחים את התינוק במרכז החיתול כאשר הכתפיים נמצאים מתחת לקפל והראש בולט מעל הקפל.

שלב 2 – קפל צד שמאל של החיתול תחת זרוע ימין של התינוק, כך שהבד יכנס מתחת לזרועו הימני של התינוק והזרוע תהייה חשופה בחוץ.

שלב 3 – מקפלים את החלק התחתון של ההחתלה כלפי מעלה ומעל כפות רגליו של התינוק. הכנס את נקודת הבד לחלק העליון של ההחתלה.

שלב 4 – הניח את זרועו הימנית של התינוק לצד הגוף, כפוף מעט. קח את החיתוך הנותר, ועטוף אותו על זרועו וחזהו של התינוק ותחוב את הבד מתחת לתינוק כדי לאבטח את ההחתלה לחלוטין.
שימו לב לא להדק יותר מידי את החיתול על גופו של התינוק.

אם לתינוק יש חום גבוה, לא לעטוף אותו בשום אופן! ההחתלה יכולה לגרום לו להתחמם עוד יותר, דבר היכול לגרום למוות! תהיו ערניים לתגובות של התינוק שלכם כי שיטה זו לא מומלצת לכל תינוק. אם תינוקכם ישן שינה טובה ורציפה בלילה, אין צורך לחתל אותו כלל. ככל שהתינוק גדל, אין צורך בהחלה מלאה ועיטוף הגוף כולו. העיטוף עזור לתינוק לרוב בחודשיים הראשונים לחייו. בחודשים המתקדמים, התינוק צריך להרגיש את הגוף שלו ולבעוט לצדדים, למתוח את עצמו. אלטרנטיבה טובה להחתלה לתינוקות מעל גיל שלושה חודשים היא שקי שינה מותאמים לתינוקות. אלה עוד יתנו להם תחושת ביטחון ויציעו את מרחב התנועה הדרוש.

לסיכום,

ההחתלה מסייעת יותר לפגים ולתינוקות בחודשיים הראשונים לחייהם. עיטוף הגוף מאפשר להם לישון שינה רציפה ואיכותית, ללא התעוררויות מיותרות. נדרש תרגול לא מעט של ההחתלה עד להשגה תוצאה נכונה וטובה עבור התינוק שלך. בחודשים הראשונים, מומלץ להשכיב את התינוק על גבו בלבד.

Related Posts