טיפים ומדריכים, שינת תינוקות

שינת תינוקות בגילאי שנה – שנתיים

בחודשים הראשונים לחייהם, תינוקות אינם מודעים לרעשים ולהסחות דעת מסביבם, לכן רוב הזמן אוכלים וישנים, זמני ערות קצרים מאוד. אומנם, הדבר משתנה כאשר הם גדלים, מתחילים לזחול, ללכת ואף לדבר. לקראת גיל שנה, הם מודעים יותר למתרחש סביבם, ולכן כל אירוע יכול להפריע ולגרום להם לקשיי שינה. הדימיון שלהם מפותח מידיי בשלב זה, לכן שגרת השינה שלהם יכולה להשתנות ואף להתערער. בין גילאים 1-2, התינוק זקוק ל 11-14 שעות שינה ביממה, כולל שנת בוקר וצהריים. החל מגיל שנה וחצי בערך, רוב התינוקות מוותרים על שינת בוקר, והשינה המשמעותית של היום היא בשעות הצהריים, שינה של 3-4 שעות, וכמובן שינת לילה, כל ילד לפי הצורך והסדר יום שלו.

היכן התינוק שלכם צריך לישון?

פעוטות עד גיל שנתיים, צריכים לישון במיטת תינוק חזקה, יציבה ובטוחה, שתעניק הגנה מרבית לתינוק ולהורים. מומלץ לא לשים כריות ושמיכות מיותרות במיטה כדי למנוע חנק בזמן שינה. כמו כן, צעצועים או משחקים לא רלוונטיים. לא להניח את המיטה בקרבת מדרגות, חלון, וילון, תמונות קיר או כל דבר אחר היכול לסכן את התינוק שלכם ולגרום לסכנת חנק או כל פציעה אחרת. בגילאים אלה, תינוקות יותר מודעים לעצמם ובסביבתם, לכן כל גורם יכול להפריע לשנתם ולהסיח את דעתם. יש להשכיב את התינוק בזמן, לא לגרור את העייפות שלו יתר על המידה.

פעוטות לאחר גיל חצי שנה מאוד סקרנים ורוצים לדעת  ולממש כל דבר חדש שהם רואים ולא מכירים. גם אם התינוק שלכם סקרן והרפתקן, הוא בטח ינסה לטפס ולפרוץ את מעקה המיטה. תוודאו כי מזרון המיטה נמצא בשלב הכי נמוך, שלא יהיה מספיק גובה כדי לטפס. אופציה נוספת, להעביר את הבייבי הקטן למיטת מעבר נוחה ובטוחה לגיל שלו. מיטה נמוכה, הכוללת מעקה צד שיאפשר לילד לצאת מהמיטה באופן בטוח. זהו צעד לא פשוט עבור ההורים כי פתאום תראו את התינוק הקטן שלכם משוטט בבית בשעות הלילה. יחד עם זאת, תהיו רגועים שהילד שלכם בטוח במיטתו ואין סכנת נפילה.

מדוע התינוק שלכם מתעורר בלילה?

תינוקות מתעוררים בלילה וזה יכול לקרות בגלל אי נוחות, גזים, בקיעת שיניים, מחלה או מתוך געגועים לאמא ואבא. גם חלומות וסיוטים יכולים להשפיע על שינת הילד שלכם, המתקשה להבדיל בין חלום ומציאות ומתעוררים בבהלה ובכי. גם זמן שהייה ממושך מול מסכים יכול להשפיע על שנתו של הילד. יש להגביל כמה שיותר צפייה ממושכת במסכים, במיוחד שעה לפני שינה וכמובן לא להחזיק טלוויזיות בחדרי ילדים.

סיבה נוספת יכולה להיות חום או קור במהלך הלילה. לוודא שהילד לבוש בפיג’מה נעימה ולא חמימה מידיי, לא להחזיק שמיכות כבדות בתוך המיטה ולדאוג שהטמפרטורה בחדר הילדים תהייה מתאימה לעונת השנה.

מומחים רבים ממליצים להרגיל את התינוק לרעשים, במיוחד בזמן שינה. פעוטות ילמדו לישון בסביבה רועשת אם נרגיל אותם לכך כבר בגיל צעיר מאוד.

כיצד אוכל לסייע לילד שלי להירדם באופן נכון?

ליצור טקס/ שגרת שינה מסודרת לתינוק כבר בחודשים הראשונים לחייו. דבר זה יהפוך להרגל ושגרת ערב, והתינוק יבחין לבד מתי הגיע הזמן לישון. השילוב הנכון לעשות הוא אמבטיה, ארוחת ערב וסיפור במיטה. יש להקציב לזה כשעה ובסיומה הפעוט יבחין כי הגיע הזמן לישון. הימנעו מלגרור את התינוק שלכם עם עייפות עודפת. תינוק צריך שגרה וזמני שינה מסודרים ואם תחליטו “לגרור” אותו עוד קצת כדי שיין לילה שלם, תשיגו את התוצאה ההפוכה – בכי בלתי נגמר וטקס שינה קשה וארוך מידיי. מומלץ לסגור תריסים או וילונות  בזמן השינה של תינוקכם כדי למנוע מאור השמש להעיר אותו מוקדם בבוקר. התינוק יכול להתעורר ולהבחין כי החדר עדיין חשוך (לילה) ורוב הסיכויים שהוא יחזור לישון שוב. בשלבים מאוחרים יותר, אפשר לשים צעצועים רכים ולא מסוכנים בתוך המיטה. אם הוא מתעורר מוקדם, הוא יוכל להעסיק את עמו במיטה ולא להעיר אתכם.

Related Posts